آمریکا فروش مواد اتمی به چین را متوقف کرد

به گزارش اکسپرس بلاگ، دولت آمریکا به بهانه منافع امنیت ملی، فروش مواد رادیواکتیو شامل ایزوتوپ های هیدروژن به بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین را متوقف کرد.

آمریکا فروش مواد اتمی به چین را متوقف کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نهاد قانون گذار در حوزه انرژی اتمی آمریکا ارسال مواد رادیواکتیو و ایزوتوپ هیدروژن مورد استفاده در راکتورهای بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین (CGN) را متوقف کرد.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه شنبه در این باره گزارش داد: کمیسیون تنظیم مقررات اتمی در فرمان مورخ 27 سپتامبر گفت که کاخ سفید تشخیص داده است که این توقف برای پیشبرد منافع امنیت ملی ایالات متحده و تقویت دفاع و امنیت مشترک آمریکا مطابق با قانون انرژی اتمی 1954، امری لازم است.

تعلیق صادرات شامل مواد رادیواکتیو و دوتریوم به شرکت سی جی اِن، شرکت های تابعه یا نهادهای مرتبط است. دوتریوم یک ایزوتوپ غیر رادیواکتیو از عنصر هیدروژن است که در راکتورهای شکافت آب سنگین در نیروگاه های هسته ای استفاده می گردد.

بر اساس این گزارش، این قانون نو آمریکا کنترل های اعمال شده به وسیله دولت پیشین این کشور به ریاست دونالد ترامپ در سال 2018 بر ارسال فناوری اتمی صلح آمیز به چین را برای جلوگیری از استفاده از آن برای اهداف نظامی یا دیگر اهداف غیرمجاز، تشدید می نماید.

شرکت سی جی اِن در آگوست 2019 به علت کوشش برای دستیابی به فناوری و مواد پیشرفته از آمریکا در فهرست سیاه این کشور قرار گرفته بود.

پنتاگون سال گذشته در گزارشی به کنگره برآورد کرد که چین می تواند تعداد کلاهک های اتمی خود را در دهه آینده از ذخایر کنونی حدود 200 عدد، به دو برابر برساند.

پیش از این ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با طرح این ادعا که چین به توسعه زرادخانه اتمی خود بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می دهد، خواهان پیوستن پکن به مذاکرات خلع سلاح اتمی شده بود. (جزئیات بیشتر)

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو گفت، توافقات اشتراک اتمی بین کشورهای عضو این پیمان، ناقض معاهده منع توسعه سلاح های اتمی هستند.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 17498

به "آمریکا فروش مواد اتمی به چین را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا فروش مواد اتمی به چین را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید