زمزمه های آغاز موج چهارم کرونا

به گزارش اکسپرس بلاگ، کمیته بهداشت و درمان ستاد ملی کرونا امروز از بروز برخی علائم در خصوصی خیز بیماری در برخی شهرها از جمله پایتخت خبر داد. روز گذشته نیز وزیر بهداشت از احتمال شروع موج جدید بیمار در استان های شمالی و جنوبی ابراز نگرانی کرده بود.

زمزمه های آغاز موج چهارم کرونا

در جلسه امروز روسای کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حسن روحانی گفت: امسال دو پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در نبرد با استکبار را جشن می گیریم. دولتی که می خواست ما رنگ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را هم نبینیم اکنون با خفت و خواری از دنیای سیاست کنار گذاشته شده و در مقابل ما با افتخار چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب مان را هر چند به صورت نمادین اما با شکوه، جشن می گیریم.

در گزارش قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بر آمادگی استان ها برای برگزاری مراسم نمادین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هماهنگی با رسانه های همگانی و بویژه رسانه ملی در استان ها برای پخش همزمان مراسم 22 بهمن تاکید شده بود.

موضوع فرایند فعالیت کسب و کارهای مرتبط با ایام عید و اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی این کسب و کارها، از محورهای گزارش های جداگانه کمیته های اقتصادی و بهداشتی و درمانی و قرارگاه عملیاتی ستاد بود.

روحانی با اشاره به این گزارش تاکید کرد که باید با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی، از آغاز موج چهارم بیماری کرونا جلوگیری شود تا به این ترتیب مسئولان ناچار نشوند مجددا یک سلسله محدودیت ها را در شهرهایی که در شرایط نارنجی و یا قرمز قرار می گیرند، اعمال کنند.

رئیس جمهور به همه کمیته ها بویژه کمیته تبلیغات و قرارگاه عملیاتی دستور داد که هشدارهای لازم در خصوص ضرورت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با هدف حفظ سلامتی مردم و تداوم فعالیت های مرتبط با معیشت مردم، داده شود.

کمیته بهداشتی و درمانی در ادامه این جلسه نیز گزارشی را از اقدامات اجرا شده در خصوص تولید واکسن داخلی و فرایند خرید واکسن از خارج، ارائه داد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با اقدامات موثر اجرا شده، واکسن ساخت داخل بتواند همه مراحل تایید کیفی را طی کرده و مجوزهای لازم را کسب کند و واکسیناسیون با واکسن های خریداری شده از خارج نیز، طبق جدول اولویت های گروه هدف، در ماه بهمن آغاز شود.

همچنین در ادامه این جلسه گزارش کمیته بهداشتی و درمانی و قرارگاه عملیاتی ستاد از بروز برخی علائم در خصوص خیز بیماری کرونا در برخی شهرها از جمله پایتخت، بررسی شد. در این گزارش ضمن ابراز نگرانی از این فرایند، برای پیشگیری از شکل گیری موج چهارم بیماری راهکارهای لازم ارائه شده بود.

روحانی در همین ارتباط به قرارگاه عملیاتی دستور داد به سرعت و با دقت بسیار بالا اقدامات موثری را برای گسترش بازرسی ها و نظارت ها در فرایند رعایت پروتکل ها انجام دهد و چنانچه مشاهد شد که استان و یا شهرستانی به سمت شرایط نارنجی یا حتی زرد در حرکت است، سریعا اقدامات و محدودیت های لازم را اعمال کنند.

رئیس جمهور گفت: همگی باید با همکاری یکدیگر از ورود کشور به موج چهارم بیماری و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی مردم و همچنین ایجاد مانع در حرکت مثبت اقتصاد کشور و معیشت مردم جلوگیری کنیم.

روحانی در سرانجام تاکید کرد که می بایست به دقت مراقبت کنیم تا از ورود و انتشار وسیع ویروس های جهش یافته پیشگیری شود و همچنین وزارت بهداشت شرایط ویروس در داخل کشور و احتمال جهش آن را به دقت رصد و کنترل کند.

روشن شدن شعله های کرونا در تهران

در همین رابطه وزیر بهداشت نیز امروز در نشست با رؤسا و معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران گفت که در تهران شهرک هایی مانند اکباتان، شهید محلاتی یا شهرک غرب به اندازه چندین شهرستان جمعیت دارند بنابراین تهران را نمی توان با ساز و کارهای معمول اداره کرد. اگر خدای ناکرده آتش به دامن تهران افتاد، خاموش کردن آن کار بسیار سختی است.

نمکی اضافه کرد: در اطراف تهران به فراخور توسعه خدمات و زیرساخت های حوزه سلامت، شاهد توسعه نبوده ایم. در اسلامشهر، شهر قدس، ملارد و شهریار با جمعیت چند میلیون نفری، هیچ تخت بیمارستانی وجود نداشت که در حال ساخت و در سرانجام مراحل تکمیل و راه اندازی است.

نمکی یادآور شد: همین الان با توجه به رفت و آمد مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران و حضور در مراکز خرید، ممکن است شعله های بیماری در تهران روشن شده باشد که باید با آن مقابله کنیم. یکی از مهم ترین اقدامات ما در این شرایط، افزایش تست به ویژه تست سریع است و بخش خصوصی در تهران نیز در این زمینه می تواند به ما کمک کند اما به شرطی که تست سریع به طور صحیح، نمونه گیری شود و بعد در سیستم ثبت و گزارش شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سرانجامه های مسافربری و فرودگاه در تهران یکی از مهمترین محل ها برای جهش ویروس هستند. در برخی از پروازها، پروتکل ها کامل اجرا نمی شود بنابراین نظارت بر فرودگاه و سرانجامه های مسافربری حتماً باید تقویت و تشدید شود.

upst.ir: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11581

به "زمزمه های آغاز موج چهارم کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمزمه های آغاز موج چهارم کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید